Eten en drinken - Reisverslag uit Puerto Princesa City, Filipijnen van Niels Last - WaarBenJij.nu Eten en drinken - Reisverslag uit Puerto Princesa City, Filipijnen van Niels Last - WaarBenJij.nu

Eten en drinken

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

11 November 2012 | Filipijnen, Puerto Princesa City

Okee, ik heb tegen mijn gezin gezegd dat mijn volgende reisverslag over eet- en drinkgewoontes hier zal gaan. Daarop kreeg ik de reactie, kun je daar een pagina over voltypen. Wel we zullen zien, maar ik denk dat ik dat makkelijk redt.
Maar eerst iets anders. Ik ben gister namelijk gestoken door een box jellyfish. Jawel, degene waar ik zo bang voor was in een ander reisverslag. En ik moet eerlijk zeggen, ik ben een beetje teleurgesteld. Ik hielp gisteren namelijk een vriend met zijn experimenten en tijdens lunch wilden we gewoon wat rond snorkelen. Dus ik duik het water in en viel iets branden bij mijn pols. Automatische reactie is dan erover heen te wrijven in de hoop dat het weggaat, maar het was plakkerig en toen besefte ik dat het niet goed was. Ik ben het water weer uitgegaan en heb met mijn handdoek de tentakels verwijderd. De eerste 10 minuten brandde het alsof je, tja alsof je je verbrand hebt aan een hete pan of zo. Niets bijzonders en daarna nam de pijn alweer af. Zelfs de wond is alleen nog maar te zien waar ik over de tentakels heb gewreven (wat het altijd erger maakt bij box jellyfish) en zelfs dat is nog maar amper te zien nu, ik zal er proberen een foto van te maken en up te loaden.

Dan eten en drinken. Allereerst, vorige week hebben we de barracuda gegrild. Ik kan je nu vertellen, het smaakt exact hetzelfde als kabeljauw naar mijn mening. Erg lekker! We hebben ook een trevally en soort harder gegrild, echt super. We hebben over de vismarkt gelopen en het is werkelijk ontzettend raar. Alle vissen, maar dan ook echt alle vissen die gevangen wordt, wordt gegeten en kun je kopen. Omdat de visserij hier amper aan regels gebonden is, en iedereen kan vissen zo ongeveer, is de vis hier spotgoedkoop. Ergens is dat natuurlijk niet heel positief van een bioloogperspectief, maar voor een visliefhebber is het waanzinnig. Ik probeer nog steeds niet te veel tonijn te eten, en zeker als je dat op zo'n vismarkt ziet, met al die geelvintonijnen op een rijtje dan wordt ik toch een beetje triest. Maar voor de rest is het gewoon ook leuk om over de vismarkt te lopen, je ziet daar meer soorten dan tijdens het duiken.

Maar hoe eten mensen hier. Twee opties: met handen of met lepel en vork. Mes kennen ze hier niet, tenzij je pizza of broodje hamburger eet. Het is heel vreemd, maar het went. Je snijdt en eet met je lepel, en je vork gebruik je om het voedsel op de lepel te schuiven. Snijden met je lepel is niet altijd even handig, zeker niet met varkensvlees, maar je moet ergens mee snijden ;). Mijn mooiste ervaring was in een chique westers restaurant, waar je dus wel een mes en vork kreeg. Een filipijnse vrouw wist niet goed wat ze nu eigenlijk met haar mes aan moest en aangezien het er lag ipv haar lepel gebruikte ze haar mes maar om te eten en haar vork om het eten op haar mes te schuiven!

Doordeweeks eet ik in Santa Lucia, 's ochtends brood dat ik elke week meebreng, tussen de middag rijst met een klein beetje groente of een stukje kip of een stukje sardine. Ow of groente met canned meat, wat toch eigenlijk moeilijk vlees te noemen is. Ze kunnen het beter elastiek noemen vind ik persoonlijk. Ik ben tot de conclusie gekomen dat rijst erg lekker is, maar totaal niet vult. Er is gelukkig altijd wel genoeg rijst (elke week wordt er een 10 kg zak meegebracht). aan de andere kant is er nooit genoeg groente of vlees. Overigens, je eet hier geen rijst met groente en vlees, je eet hier rijst met groente of vlees. In restaurants bestel je ook rijst met vleesgerechten. Als je groentes wil, dan moet je die apart bijbestellen.

Ik ben er ook eindelijk achter gekomen waarom mensen zich zo kunnen laten gaan wat eten betreft. Tuurlijk laat ik me ook wel eens gaan, waarbij ik een reep chocola in 1 dag op eet, of tijdens een barbecue veel te veel vlees eet. Maar ik bedoel meer qua eetgewoonte. Mensen zoeken hun limieten op, en ik heb altijd geleefd op mijn minimale limiet met eten. Dat was het limiet dat ik opzocht. Nu, in de weekenden zoek ik mijn maximale limiet. En ik ben tot de conclusie gekomen dat dat heel ongezonde effecten heeft, voornamelijk omdat je lichaam er aan gewend raakt. 's ochtends heb ik trek in een donut, tijdens lunch wil ik het liefst een panini, 's middags krijg ik zin in taart, 's avonds heb ik behoefte aan pizza met een stuk taart als nagerecht, en 's nachts het liefst een stokbrood met kip. Okee, het feit dat ik voor mijn internet in een café moet zitten waar ze meestal deze dingen hebben is niet echt bevorderlijk.
Ik ben van mening dat er geen reden is om je zorgen te maken, doordeweeks leef ik op rijst en hoewel ik veel rijst eet, heb ik daar geen behoefte aan taart, cake, pizza, of wat dan ook. Ik ben een opportunist, als het beschikbaar is dan neem ik het, als het er niet is dan mis ik het ook niet.

Dan drinken. Allereerst zijn de fruit shakes hier geweldig uiteraard. 9 op de 10 keer wordt er vers fruit gebruikt. Maar het blijft oppassen, want fruit shakes zijn voor de toeristen, dus in sommige wat meer lokale restaurants krijg je gewoon sapjes uit een blikje. Geloof me, dat overkomt je 1 keer en vervolgens vraag je het altijd of het vers is ;). Overigens is fresh fruit shake geen garantie voor een vers sapje, blikjes kunnen gerust fresh zijn... Toch?
Verder is er nog koffie, want wie hier koffie heeft geïntroduceerd mag wat mij betreft geëxecuteerd worden. Bijna iedereen hier drinkt de 3 in 1 koffie en andere koffie is vaak niet te krijgen of peperduur. Wat is 3 in 1 koffie? Instant koffie, suiker en melkpoeder in 1 zakje. Het is het ergste op het gebied van koffie dat je kunt krijgen en smaakt nog het meest als een waterige chocomel met te veel suiker en te weinig chocola. Dat komt zo ongeveer het dichtst in de buurt qua smaak. Je kunt in de luxere cafés wel coffee americano krijgen, en er is 1 café waar de koffie gewoon goed is. Voor de rest kan ik niet wachten op mijn koffiezetapparaat thuis.

  • 18 November 2012 - 10:48

    Oom André:

    Leuk en goed geschreven die verslagen. Wij genieten er van.
    Wat onderzoeken jullie nou precies? Dat is me nie meer zo duidelijk.

    Marina, André.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Actief sinds 29 Sept. 2012
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 4321

Voorgaande reizen:

07 September 2012 - 26 December 2012

Stage op Palawan, Filippijnen

Landen bezocht: