Predator experiment - Reisverslag uit Puerto Princesa City, Filipijnen van Niels Last - WaarBenJij.nu Predator experiment - Reisverslag uit Puerto Princesa City, Filipijnen van Niels Last - WaarBenJij.nu

Predator experiment

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

02 November 2012 | Filipijnen, Puerto Princesa City

Hoi allemaal,

Vandaag een update over mijn onderzoek, maar ook een hoop foto's die ik wil gaan uploaden. Check ook de foto's bij: "Doodnormale dag 2" en "Klaar voor experimenten", want ik ben van plan daar ook wat dingen te uploaden.

Wat is er nieuw. Wel, in één van de kooien heb ik vorige week dus ook een kooi met predator (grotere Brown-marbled grouper) opgehangen. Vandaag durf ik dus toch wel officieel te melden dat ik een verschil zie tussen de control setup en de predator setup. In de control setup zijn de groupers veel actiever. Ze durven ook veel eerder weer tevoorschijn te komen nadat ik in de kooi ben gesprongen. De groupers in de predator setup daarentegen zijn passiever, zwemmen minder rond, en verstoppen zich sneller achter de gewichten in de hoek. De afgelopen week ben ik voornamelijk bezig geweest met dit gedrag te observeren en te kijken hoe ze zich gedragen als ze gevoerd worden. Daarvoor moet ik dus in die kooien zijn, want het is vrijwel onmogelijk iets te zien wat zich op 2 meter diepte bevind. Alleen als de zon schijnt en er geen golven (dus wind) zijn kun je genoeg zien om ze op de kant te observeren, maar die kans is erg klein.
Ik heb ook wat buizen in de kooien gegooid om te kijken wat ze daarmee doen. Jammer genoeg is dat effect minimaal, een paar zwemmen erin in de control setup en geen een gaat er in van de predator setup. Dit verschil is makkelijk te verklaren: door de stroming rollen de buizen naar het diepste punt, het midden van de kooi. Bij de predator setup is dat recht onder de kooi met de predator. De groupers zwemmen al minder rond, en het midden vermijden ze compleet. Dus komen ze nooit ook maar in de buurt van de buizen.

Verder is het me gelukt om de barracuda op de film te krijgen. Jullie dachten na mijn verhaal natuurlijk: "Wauw, een barracuda, die zie je niet elke dag." Wel dus. Ik zwem elke dag twee keer op en neer naar de kooien en elke dag kom ik er wel minstens één tegen. Helaas heb ik hem nooit op de camera kunnen krijgen. Eén keer was de batterij op, één keer had iemand anders de camera nodig, één keer had ik hem niet bij, één keer was het zicht te slecht, enz. Overigens heb ik de school barracuda's ook gezien, maar het zich vandaag was ook te slecht om ze te filmen. Maar ik heb er in ieder geval eentje die eigenlijk altijd op zijn standaard plekje te vinden is. Voor het geval je het je afvraagt, hij zit op zo'n 2 meter afstand.

Overigens klinkt het erg onrealistisch dat mijn problemen voorbij zullen zijn als ik in Nederland ben. Welke problemen? Nou, muskieten en 35 graden. Apart zijn ze geen probleem, maar samen vormen ze een dodelijke combo. Ze creëren een trade-off: lange mouwen en broekspijpen en ramen dicht, of niet. Als je dat niet doet, wordt je lek gestoken (en dan bedoel ik ook echt lek, want als je een mug niet dood slaat schuift hij gerust een centimeter op om daar opnieuw te steken) en als je dat wel doet zweet je je te pletter. Over het algemeen doe ik het 50-50 lange broek, sokken en ramen dicht en hempje. En dan maar gewoon alles dood slaan wat voorbij vliegt en steekt. Werkt redelijk :P.

Het is nu 20:10 en ik zou nog meer willen vertellen, maar helaas, de baas wil over een halfuurtje slapen en ik wil nog even douchen (zweet wegspoelen). Ow, voordat je denkt dat we hier een douche hebben, douchen is een emmer water over je kop gooien. Denk maar aan de zomer als het 35 graden is, dan weet je wel hoe lekker het is om soms een emmer water over je kop te gooien.

Laterz

Ps. Geweldig, dat is echt het land hier. Geen water en geen internet. Dus ik heb 1 emmertje water over mijn kop kunnen gooien (hoezee) en kon mijn verhaal niet gister uploaden (woehoe).

  • 02 November 2012 - 10:03

    Elise:

    Nou,nou na je Ps kreeg ik bijna medelijden met je.
    Nee zonder gekheid het lijkt me erg leuk om zo'n stage te doen in het buitenland. Ik hoop dat je voldoende gegevens verzamelt voor je scriptie. Wat de foto's betreft ik zie nog geen nieuwe klopt dit?
    Groetjes

  • 05 November 2012 - 10:25

    Opa Van Der Last:

    Beste Niels, met veel belangstelling volg ik je berichten, ook over de voortgang van je onderzoek. Een paar vraagjes hierover: die vissen waarmee jij je experimenten doet, zijn dat kweekvissen? En wat onderzoek je nu precies, wat is de bedoeling er van?
    Hartelijke groeten, ook van oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Actief sinds 29 Sept. 2012
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 4319

Voorgaande reizen:

07 September 2012 - 26 December 2012

Stage op Palawan, Filippijnen

Landen bezocht: