Klaar voor experimenten - Reisverslag uit Puerto Princesa City, Filipijnen van Niels Last - WaarBenJij.nu Klaar voor experimenten - Reisverslag uit Puerto Princesa City, Filipijnen van Niels Last - WaarBenJij.nu

Klaar voor experimenten

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

23 Oktober 2012 | Filipijnen, Puerto Princesa City

Vandaag was zo'n beetje mijn grote dag voor mijn experimenten. Namelijk ik ben klaar om de vissen te gaan conditioneren (dat wil zeggen, ik kan met mijn experimenten beginnen lol). In de baai hebben we kooien opgehangen in het water, waar ook de grotere groupers die ze hier hebben, zitten. Daar heb ik vanochtend samen met Jason, een jongen die hier werkt, 112 groupers in vrijgelaten. 50 in een kooi met de kooi voor de predator erin, en 62 als control group. Morgen of overmorgen (zoals altijd is dat afhankgelijk van de omstandigheden) ga ik een grotere grouper erin vrij laten en dan maar kijken wat er gebeurd. Ik verwacht echter niet veel actie, de groupers zijn een groot fan van in hoekjes stil liggen en hun omgeving observeren.
Overigens heb ik ook een klein experimentje gedaan om te kijken welke maat van buizen ze het liefst gebruiken als schuilplaats. Omdat experimenten alleen maar leuk zijn als je een duidelijk resultaat krijgt (of dat nou positief of negatief is, als er maar resultaat is) kan ik dan ook met vreugde mededelen dat groupers van zo'n 10 cm lengte een buis met een diameter van 8 cm prefereren.
Voor de rest ben ik afgelopen weekend naar Narra geweest, een plaatsje in het zuiden. Daar heb ik een gezellige tijd gehad met de eigenaar van een bar in ppc (puerto princesa city) en zijn twee vrienden. Ook was er een festival in de stad wat erg leuk was. Gewoon om een keer een filippijns festival mee te maken. Ze hadden heel veel standjes waar je kon gokken (zie foto's), barbeques (jummie), wafels en waar je spulletjes kon kopen (Mr. Bean on holiday :D). Het was ontzettend druk en dat maakt het ook al gezellig vind ik.
Voor de rest heb ik nog gezwommen in de zee, maar het weer was slecht en er waren weinig golven, dus was er eigenlijk niet veel aan.
Vrijdag heb ik vissers in ppc geïnterviewd samen (of eigenlijk alleen zij) met mijn counterpartner (degene die me helpt bij mijn onderzoek). Daar kwam eigenlijk uit dat ze de soort niet zo goed konden herkennen, maar dat ze wel wisten dat ze die zelden vingen. Groupers in het algemeen vingen ze wel, maar ik betwijfel of ik ook maar 1 grouper terug vind die ik vrij laat. Ik merk ze wel, maar waarschijnlijk moeten ze eerst groeien voordat de vissers ze vangen (ze vissen voornamelijk met lijnen dus de kans dat ze per ongeluk gevangen worden is redelijk klein). Helaas, als ze groeien kan hun anale vin ook weer aangroeien en dan zijn ze niet meer te herkennen.
Het was wel heel leuk om de 'haven' te zien en te zien hoe het daar aan toe gaat. We hebben zelfs de landing gezien van een boot. Emmers met vis worden op de grond gegooid, waar ze door 3 mensen gesorteerd worden terwijl er een hele groep erom heen staat. Alles vangen ze (en eten ze blijkbaar), papegaaivissen, soldaatvissen, groupers (niet mijn soort), etc etc en zelfs inktvissen, barracuda's en murene's. Op mijn vraag of je die ook kunt eten: "Yes, of course." Volgend weekend ga ik de markt op om een barracuda te kopen!

  • 23 Oktober 2012 - 20:05

    Elise:

    Ben benieuwd hoe jij een Barracuda vindt smaken. Zit er veel vis aan de graat?
    Succes met je experimenten. Groetjes ook van Nico

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Actief sinds 29 Sept. 2012
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 4320

Voorgaande reizen:

07 September 2012 - 26 December 2012

Stage op Palawan, Filippijnen

Landen bezocht: